نحوه برخاستن (takeoff) هواپیما
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید.... خلبان پرواز كاپیتان ملازاده به همراه کمک خلبان پرواز آقا جواد ؛ سفری خوش را برای شما علاقمندان به پرواز آرزمند هستیم. نکاتی که در طول پرواز بدردتون میخوره بهتون گوشزد میکنم : بستن كمربندها اصلأ ضرورتی ندارد و كاملأ بدرد نخور است. ارتفاع پرواز به احتمال قریب به یقین تا آسمان هفتم بوده و هوای بهشت بسیار عالی است. مرگ راحتی داشته باشید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان
تقدیم به عاشقان پرواز
دلیل پرواز پر نیست




نيروي برا يا ليفت : نيروي برا نيرويي است كه در جهت بالا اعمال ميشود و زماني ايجاد ميشود كه بال هائ هواپيما شروع به حركت در هوا كنند . حركت به جلو يك اختلاف فشار جزئي بين سطح بالايي و پاييني بال به وجود مي اورد اين تفاوت باعث ايجاد نيروي.برا ميشود اين نيرو نيرويي ست كه به هواپيما كمك ميكند تا در هوا باقي بماند بال هائ هواپيما وظيفة ي فراهم اوردن اين نيرو رو دارند {ساده ترين مثال اينه كه مثلا وقتي سوار ماشين هستين و با سرعت در حال حركت هستين. دستتون رو مثل بال هواپيما با زاويه ي خيلي كم از ماشين ببرين بيرون}
نيروي وزن : وزن نيرويي ست كه در جهت پايين أعمال ميشود خلبانان با تعيين و انتخاب بارهائي كه به هواپيما وارد ميشود در كنترل اين نيرو نقش دارند بدون احتساب ميزان سوخت مصرفي محاسبه تغيير وزن واقعي هواپيما وزن واقعي در هنگام پرواز بسيار مشكل است
در پرواز بدون تغيير شتاب وقتي كه سرعت و جهت هواپيما ثابت است دو نيروي خلاف جهت هم يعني وزن و برا در تعادل ميباشند
نيروي رانش موتور :
نيروي رانش يك نيروي به سمت جلو است كه به وسيله ي گردش ملخ و يا در هواپيماهاي بزرگتر موتور جت توليد ميشود در اكثر مواقع هر چه موتور بزرگتر باشد يعني قدرت موتور به اسب بخار بيشتر باشد نيروي جلو برند توليد شده بيشتر و در نتيجه سرعت هواپيما بيشتر است حركت به جلو همواره يك نيروي آيروديناميكي به نام پسا ايجاد ميكند .
پسا را به زبان ساده ميتوان بيان كرد : پسا نيرويست كه در اثر مقاومت ملكوكي جو يا اتمسفر در مقابل جسمي كه در ان در حال حركت است ايجاد ميشود و جسم را به سمت عقب ميكشد در لفظ عامه كه خلبانان و مهندسين به ندرت از ان استفاده ميكنند ميتوان از آن به عنوان مقاومت باد يا هوا نام برد پديده اي كه در طبيعت به طور عادي مشاهده ميشود .
با اين مقدمه ي كامل كه گفته شد فكر كنم زمان آن رسيده كه كمي در مورد فرامين كنترل و نحوه ي كنترل هواپيما با استفاد از آنها بپردازيم .
با استفاده از فرامين كنترل ميتوان هواپيما را حول يك محور يا بيش از يك محور به چرخش در آورد .
محور طولي از خط مركزي هواپيما كه از نوك دماغه تا دم كشيده شده است عبور ميكند هواپيما حول محور طولي خود مانور.گردش يا كجي را انجام ميدهد منظور حركت به سمت چپ و راسته
محور عرضي. نيز در عرض هواپيما از نوك يك بال تا نوك بال ديگر عبور ميكند.حركت هواپيما حول اين محور پيچ نام دارد . Pitch
و اما آخرين محور محور عمودي ميباشد كه از بالاي كابين تا انتهائ قسمت موتور كشيده شده است حركت هواپيما حول اين محور ياو نام دارد ،،،
من از دوستان خواهش دارم زياد به قسمت محورها اهميت ندن چون يه كم پيچيدست و باعث گيجي مبشه اين قسمت فقط ميخواد نحوه ي حركت هواپيما به چپ و راست و بالا و پايين رو نشون بده كه من به طور واضح در پايين توضيح ميدم ....
-----------------------------------------
شهپرها يا
Ailerons
شهپرها يا ايلرونها سطوح متحركي هستند كه در لبه هائ بيروني و انتهاي بالها قرار دارند ، معمولا كسايي كه تو هواپيما در طول پرواز حركت بالها رو ميبينن بالا و پايين رفتن ايلرونها رو متوجه ميشن.
وظيفة ي ايلورنها ايجاد كجي در جهتي است كه شما قصد چرخيدن به ان را داريد هنگاميكه فرامين كنترل را به راست ميچرخانيد ايلورنها بر روي بال رإست و چپ به طور همزمان در خلاف جهت يكديگر شروع به حركت ميكنند ايلورن بال چپ به پایین و ايلورن بال راست به بالا حركت ميكند اين حركت باعث افزايش نيروي برا بر روي بال چپ ميشود و نيروي برا بال راست كاهش مي يابد اين پديده باعث گردش هواپيما ميشود. و همينطور براي گردش به چپ ايلورن بال چپ بالا و ايلورن راست پايين در نتيجه افزايش نيروي برا بر روي بال راست و كاهش نيروي برا برروي بال چپ در نتيجه گردش به چپ.
----------------------------------------------------------
الويتور يا
Elevator
الويتور يك سطح متحرك افقي است كه در قسمت انتهائي يعني دم هواپيما واقع شده است وظيفه ي آن اين است كه دماغه ي هواپيما را به سمت بالا يا پايين حركت دهد يا اصطلاحا وضعيت پيچ را كنترل كنيد
---------------------------------------------------------
كشيدن فرامين به عقب يعني چه ؟؟؟
الويتر نيز طبق همان اصل آيروديناميكي كه ايلورن يا شهپر ها طبق آن عمل ميكنند كار ميكنند با كشيدن فرامين به سمت عقب باعث حركت الويتورها بر روي دم به بالا ميشود در اين وضعيت فشار كمتري به سطح زيرين الويتور وارد ميشود بنابراين دم هواپيما به سمت پايين حركت ميكند در نتيجه دماغه ي هواپيما بالا مي ايد
و همچنين برعكس اين موضوع براي پايين آوردن دماغه
---------------------------------------------------------
پايان اولين جلسه ...
از دوستان عزيزم خواهش دارم براي جلسات بعد با عكس و اسم دستگاهائي كه نام ميبرم اشنا باشن چون در جلسات بعد به طور مداوم با اينا سر و كار دارم و بهتره اينا رو بشناسين تا گيج نشين. براي ديدن عكس ها از گوگل استفاده كنيد
---------------------------------------------------------
1_Attitude Indicator
2_Heading Indicator
3_ ارتفاع سنج


نظرات شما عزیزان:

d
ساعت12:57---22 خرداد 1392
با سلام
ممنون بخاطر مطالب جالبتون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, :: 1:9 ::  نويسنده : capt.Hoshi